KRĘGOSŁUP

stomatolog (4)Kręgosłup to podstawa całego naszego ciała, nie zdajemy sobie z niego sprawy dopóty dopóki nie zaczną nam dokuczać bóle z nim związane. Nie zdajemy sobie sprawy, na jakie przeciążenia jest on narażony nawet przy tak banalnych sprawach jak podnoszenie nawet niezbyt zdawałoby się, wielkich ciężarów. A kręgi nie są ze stali! Zużywają się szybciej niż inne kości, bo przecież są używane przy każdym ruchu. Dlatego właśnie trzeba o kręgosłup dbać szczególnie. Oto, co możemy zrobić dobrego dla własnego kręgosłupa:
1. Przy długotrwałych zajęciach należy zmieniać ręce, aby nie przeciążać mięśni i więzadeł tylko po jednej stronie zapobiegając tym samym bólu w okolicach karku;
2. Przy podnoszeniu ciężkich przedmiotów należy kucać i z tej pozycji ( a nie schylając się, co grozi wypadnięciem dysku) dźwignąć daną rzecz do góry, nie można także schylać się przy wyprostowanych nogach, należy zginać je w kolanach;
3. Jeśli mamy jakieś rzeczy do noszenia (na przykład zakupy) ciężar należy rozłożyć po równi i nosić w obu rękach ( przy jednostronnym obciążeniu zwiększa się znacznie boczny nacisk na dyski międzykręgowe, co nie jest korzystne dla kręgosłupa;
4. Jeśli mamy do przemieszczenia jakiś ciężki i duży przedmiot na przykład szafkę czy stół, najlepiej popychać go przed sobą a nie szarpać i próbować unieść;
5. Kręgosłup nie „lubi” także być długo w jednej pozycji, dlatego trzeba ją często zmieniać, chodzić na spacery, pływać ( pływanie na wznak znacznie wzmacnia mięśnie pleców);
6. Należy także wybrać odpowiedni materac do spania, bo chociaż w pozycji leżącej kręgosłup wypoczywa to jednak musi leżeć odpowiednio, spanie na nierównej kanapie na pewno przysporzy dużych kłopotów bólowych (nawet, jeśli nie od razu to na pewno odbije się to kiedyś na kręgosłupie).