Inne postacie gruzlicy

rp_zdrowie37.jpgZasady leczenia gruźlicy płuc można zastosować do leczenia innych postaci tej choroby, aczkolwiek podobnie jak w przypadku zapalenia opon mózgowo-rdzeniowych niewiele przeprowadzono badań kontrolowanych. Jedynym wyjątkiem jest dokonana w Nigerii, Korei, Rodezji, Hong Kongu i Rep. Płd. Afryki godna uwagi seria prób zmierzających do ustalenia leczenia gruźlicy kręgosłupa. Wykazano, że wyniki standardowej chemioterapii w niepowikłanej gruźlicy kręgosłupa piersiowego nie są lepsze przez utrzymywanie chorego w łóżku, nakładanie gorsetu gipsowego ani leczenie chirurgiczne. W badaniach w Hong Kongu uzyskano podobne wyniki po radykalnej operacji z przeszczepem kostnym i po prostym chirurgicznym opracowaniu rany, jednak gojenie w postaci zlania kostnego występowało częściej u chorych po radykalnej operacji. Spostrzeżenia te potwierdzono w ostatnich badaniach przeprowadzonych w Płd. Afryce. Wyleczenie rozpoznawano klinicznie i radiologicznie, w tym brak objawów neurologicznych, gojenia się ropni i przetok, następowało u 81-88% chorych w obu badaniach niezależnie od przeprowadzonej operacji. Takie wyniki uzyskiwano w latach 70. po standardowej chemioterapii obejmującej codzienne stosowanie izoniazydu z PAS-em i streptomycyny, stosowanej codziennie przez pierwsze 3 miesiące. Skuteczność leczenia byłaby prawdopodobnie większa po zastosowaniu nowszych leków przeciwgruźliczych. Niekiedy leczenie chirurgiczne jest konieczne dla odbarczenia kręgosłupa, drenażu ropni lub ustalenia rozpoznania.