Glikortykosteroidy

rp_lekarz3.jpgZnalazły szerokie zastosowanie w leczeniu chorób alergicznych, przede wszystkim takich, jak dychawica oskrzelowa, dermatozy uczuleniowe, uczulenia na leki, choroba posurowicza. Stały się one również podstawowym lekiem intensywnej terapii we wstrząsie anafilaktycznym. W ostrych stanach uczuleniowych (wstrząs anafilaktyczny, napad dychawicy oskrzelowej, obrzęk naczyniowo-ruchowy, obrzęk Ouinckego, ostre dermatozy alergiczne) kortykosteroidy podaje się dożylnie lub domięśniowo, np. Hydrocortisonum hemisuccinatum, w dawce 5—10 mg/kg masy ciała na dobę. Dawka jednorazowa w stanach naglących, spowodowanych odczynami alergicznymi, może wynosić do 10 mg/ /kg masy ciała (niektórzy autorzy podają dawki większe). We wstrząsie anafilaktycznym leczenie, podobnie jak we wstrząsach innego pochodzenia, musi obejmować podawanie leków podnoszących ciśnienie tętnicze (Adrenalinum), uzupełnianie płynów krążących, wyrównywanie zaburzeń równowagi kwasowo-zasadowej, tlenoterapię itp. W alergozach o mniejszym nasileniu stosuje się kortykosteroidy doustnie, np. Encorton w dawce l—2 mg/kg masy ciała na dobę, starając się nie przedłużać bez potrzeby okresu ich podawania. Miejscowe stosowanie kortykosteroidów w postaci maści, aerozoli lub kropli do oczu i nosa jest bardzo skuteczne w alergicznych zapaleniach skóry, zwłaszcza kontaktowych, i w alergicznych zapaleniach błon śluzowych i spojówek.